אם ניגבתם חומוס בפיתה, אם רבתם על משולש הפיצה האחרון במגש – אכלתם גלוטן.

זה החלבון הבריא מהצומח שנמצא בהרבה דגנים , ובין מעלותיו הרבות הוא גם גורם ללחם להיות אוורירי, נימוח, כזה שלא ניתן לעמוד בפניו.

אפשר לחשוב, אם כך, שזה המצרך האהוב ביותר על כולם. אבל לא. התנזרות מגלוטן, שנמצא בחיטה, שיפון, שעורה ולעתים בשיבולת שועל, זו אופנת הדיאטות האחרונה.

מדוע? הרבה אנשים נשבעים שהם מרגישים פי 10 יותר טוב אם הם לא אוכלים גלוטן, כולל מפורסמים: גווינת' פלטרו, רקל וולש וג'ני מקארתי, כולן ידועות כ"נטולות גלוטן".

כמובן שאצל חלק מהאנשים התנזרות מוחלטת מגלוטן, שמהתל במעיים שלהם, זוהי חובה רפואית. אז האם כל התכווצויות הבטן שלכם נגרמות על ידי הטוסט של הבוקר? האם אתם צריכים להתחיל להימנע מצריכת גלוטן? הנה מה שכדאי לדעת.

חלק מהאנשים באמת לא יכולים לסבול פיזית גלוטן. נקודה. אצלם הגלוטן מעורר תקיפה של מערכת החיסון על המעי הדק, מה שידוע גם כמחלת צליאק .

המחלה אינה מאד שכיחה, אבל רק 3% מאלו שחולים בה אכן מודעים לה. הסימפטומים נעים מגזים, כאב, נפיחות, ועד לעייפות, התקף לב ודיכאון .

לאורך זמן הצליאק יכול לפגוע בעיכול עד למצב של תת תזונה. ערכות בדיקה ביתיות נמכרות באינטרנט, אחר כך עושים בדיקות דם, אבל אבחנה סופית דורשת ביופסיה.

אנשים מסוימים פשוט רגישים לגלוטן, אבל "רגישות לגלוטן" היא תחום רפואי אפור. לא קיימות בדיקות עבור זה, ואפילו שבעיות כמו מיגרנות, מפרצים בעור ואפילו אוטיזם נקשרו בזה, רופאים לא מצאו קשר ישיר.

אם אתם חושדים שאתם רגישים, לפני שאתם מוכרים את הטוסטר שלכם לשכנים, נסו את הדבר הבא: הימנעו ממוצרים המכילים גלוטן במשך מספק שבועות לראות אם מצבכם השתפר. בהדרגה הוסיפו מעט גלוטן לתפריט שלכם. אם הבעיות חוזרות, כנראה עליתם על משהו.

איך להימנע מגלוטן? ברוב המאכלים ה"חשודים" קל להבחין. כל דבר שיש בו חיטה: לחמים, לחמניות, עוגיות ומאפים למיניהם. כל דבר שנעשה עם דגנים, שיפון ושיבולת שועל.

אבל יש גם מקורות נסתרים. גלוטן מצוי ברוטב סויה למשל, בבירה, נקניקיות, בחלק מהגלידות ועוד ועוד. לכן יש לנקוט במספר צעדים:

1. קראו את האותיות הקטנות על התווית.

2. החליפו באופן גורף את הפסטה באורז, את הקוסקוס בקינואה, את הוופלים בפירות.

3. חקרו את המלצרים במסעדות, הם כבר רגילים לזה. תשאלו אם רטבים, בשרים או מנות הדג עשויים מפרורי לחם. שאלו האם יש במאכלים גלוטן.

אם גופם מרגיש מאושר מהשינוי המבורך – תיהנו. בין אם זה מחוסר בגלוטן או בין אם זה מהתוספת הברורה כל כך של הפירות והירקות בתפריט שלכם (כי מה נשאר כבר לאכול?!) זה יכול להיות שינוי מבורך.

פורסם בפורטל BeOK בתאריך 17/8/08.